Uvod u dizajn

Bilo da se radi o App Store-u, Play Store-u, Microsoft Store-u, Steam-u ili bilo kojoj drugoj platformi s aplikacijama – stvar je u tome da ih ima tone, desetke tisuća. Korisnik ide tražiti određenu aplikaciju (nije bitno za što je; radi li se o igri, programu za Windows, za mobitele…) i naići će na tone sličnih. Kako će korisnik (vi, mi, ja…) odabrati aplikaciju? Rijetko kada na osnovu nabrojanih značajki, puno češće na osnovu izgleda: kako izgleda sučelje aplikacije, kakve su slike korištene, kakav je foršpan ako je igra, koje su boje korištene. Da skratim uvod, da dođem do srži: dizajn je bitan! Dizajn je JAKO bitan.

Slika 1: Primjer dizajna reklame velike tvrtke

 

Gledajte samo koliko gigantske kompanije ulažu u dizajn, u reklamu samo: Samsung za svoje mobitele, Microsoft za svoje laptope, igre za svoje inovativne i čudne reklame. Sve to treba dizajnirati kako bi se privukla ciljana publika (bila to opća populacija, mladi, stari, ženske osobe, studenti…). Definicija dizajna imate puno, no evo jedne koja je meni osobno draga:


„Dizajn je plan kreiranja produkta ili usluge s namjerom poboljšavanja ljudskog iskustva u vezi specifičnog problema“.


Laički: dizajn je sve što vidite. Knjige na vašem stolu – netko je radio dizajn na naslovnice, kemijska koju držite u ruci – čak i ako je najosnovniji model, netko je radio dizajn izgleda i funkcionalnosti, mobitel vaš – netko je itekako radio dizajn za uređaj, stol – dizajn, kuća – dizajn…. Sve = dizajn! Okej, možda sam se malo zanio, ali vam pokušavam objasniti važnost dizajna. Na planeti sa sedam i po’ milijuna ljudi, postoji JAKO puno produkata i važno je izdvojiti se. Da, funkcionalnost je bitna, ali čak i ako aplikacija radi savršeno, ima hrpu značajki, nema bugova… ali izgleda užasno, ima loše sučelje, korisnikovo iskustvo (UX) je loše – korisnik će naći drugu, sljedeću aplikaciju.

Dobro, to je o bitnosti dizajna. Idemo o kreiranju dizajna. Naslov ovog blog posta je s razlogom ‘uvod’, jer kreirati dobar dizajn nije nešto što sjednete, pročitate teoriju, pronađete tutorijal ili dva i sklepate savršeni dizajn. Da je barem tako lagano. Dizajn se uči dugo, a počnete od proučavanja stvari oko vas. Doslovno gledate detalje kako je nešto napravljeno, da se vratim na stare primjere: kakve su korice knjige, kakav je oblik kemijske, koje su dimenzije mobitela, gdje i koliko su duge nožice stola, koji je raspored soba u kući… Znam da zvuči osnovno i čudno, ali to je isto bitno – upijanje informacija. Naravno, napredniji korak je Internet, tražite dizajn stvari koje vas zanimaju i proučavajte, analizirajte, pamtite, kombinirajte. Čitajte! O dizajnu: koji su trendovi, što dolazi, zašto je nešto tako kako je u dizajnu, što je ‘out’, što korisnici vole. Znači, prvi korak je ZNANJE. 

Idemo početi dizajnirati! Znači imate znanje, imate zadatak: znate što treba dizajnirati. Imate specifikaciju, imate detaljni tekst što aplikacija treba raditi, za koga je i sve potrebne detalje. Fokusirat ću se ovdje na aplikacije, jer Fortuno se bavi time, a i Vas vjerojatno to zanima pošto ste na našem blogu. Papir i olovku u ruke i skicirajte. Ništa komplicirano, samo pozicija menija, tipki, slika, tekstova, ostalih elementa. Skicirate puno verzija, probajte slične aplikacije, dobijte inspiraciju (nemojte kopirati!). Ostavite neka stoji dizajn na papiru dan-dva – pa se vratite na njega sa svježim umom. Sjeo vam je jedan dizajn? To je to? Program na računalu palite i idemo dizajnirati. Upozorenje: i ovdje će biti tone prepravki, unaprjeđivanja i nadopunjavanja. Zanima vas koji program koristiti? Ima ih punoooo, previše. Pošto je ovo blog post na osnovu osobnog iskustva, reći ću vam koje programe ja koristim. Adobe Photoshop (njega lako zamijeni Affinity Photo program) za dizajn. I da, znam da nije striktno namijenjen dizajnu (tipa, sam Adobe ima program XD koji se koristi za dizajn), ali kada ste odrasli uz Photoshop… Još jedan zanimljiv program s par unikatnih i korisnih značajki je Figma. Program namijenjen isključivo za dizajniranje. Odlična stvar je što ima browser i desktop verziju, i kada napravite svoj korisnički račun – gdje god se ulogirate u Figmu, vaši projekti su tamo. Znači, online čuva vaše dizajnove. Još jedan koristan program je Adobe Illustrator (njega pak lako zamjeni Affinity Designer). Znači ta dva programa, pogotovo Designer, su jako dobri za kreiranje dizajna. Rade na drugačiji način, koriste vektorske slike i alate, umjesto bitmapa. Pa sad koji program znate, ili koji program ste spremni naučiti, to je do Vas. Neću vam previše opisivati programe, ovo nije recenzija tih programa. To je to, drugi korak: DIZAJN.

Slika 2: Adobe Photoshop

 

Sad, nekada imate i međukorak, korak 1.5. Priprema, kao što sam spomenuo na početku prošlog poglavlja. Nekada morate sami raditi pripremu, nekada vam je već napravljena. To vam je istraživanje ciljane publike, boja i elemenata specifičnih za aplikaciju koju radite. Ako nije vaša aplikacija, ispitivanje klijenta što mu točno treba i kreiranje plana. Dakle, izrada specifikacije.

Recimo da imate dizajn, sviđa vam se i mislite da ste gotovi. Paaaa, i niste baš. Ako je aplikacija za klijenta, provjerite s njim jeste li napravili dizajn po njegovim/njezinim željama. Nekada će se dogoditi da dizajn je po specifikaciji, ali je klijet promijenio mišljenje i morate prepraviti dizajn. Zatim, provjerite s desetak ljudi kako se njima dizajn čini. Možda je vama odličan, ali ljudi oko vas primijete par problema koje vi niste primijetili. Naravno, ovdje morate sami donijeti odluku koji feedback je koristan, kvalitetan i koji ćete poslušati. Filtrirate subjektivni feedback od objektivnog. I za kraj, budite spremni prilagoditi dizajn kasnije – bilo da je zbog dopuna, bilo da programeri nešto ne mogu napraviti, bilo da je neki treći razlog. 

Ništa, to je to od uvoda. Zbilja, samo osnovno, samo ukratko i možda sada ovako napisano zvuči kao da je lagano dizajnirati aplikaciju (produkt)… Vjerujte mi, samo zvuči lagano. Pitanja, komentare, feedback slobodno ostavite dolje u komentarima.

Slika 3: Dizajner i klijent

Leave a Comment